Het VIP programma is eind 2022 afgerond. Voor het VIP-programma werkten umc’s intensief samen om horizontale verbreding van het vak mogelijk te maken. De concrete resultaten vind je hier via de verschillende linkjes.

De krapte op de arbeidsmarkt en zeker in de zorg neemt toe. Des te belangrijker worden de volgende twee vragen: hoe kunnen wij het beroep van verpleegkundige nog aantrekkelijker maken en hoe behouden wij verpleegkundigen voor onze umc's?

De umc's hebben deze vragen gezamenlijk, in NFU-verband, opgepakt. Met als resultaat: mogelijkheden voor horizontale loopbaanpaden en aantrekkelijke, professionele verpleegkundige basisfuncties voor alle umc's. In deze functies zie je de kerntaken patiëntenzorg, onderwijs en onderzoek in de umc's terug:

  • Regieverpleegkundige
  • Verpleegkundig opleider
  • Verpleegkundig wetenschapper

De laatste twee zijn nieuw en het zijn combifuncties. Patiëntenzorg wordt gecombineerd met onderzoek of onderwijs. Volg de berichtgeving op de NFU-website over de actualisatie van het Fuwavaz functiegebouw voor de praktische vertaling naar normfuncties.

Elk umc werkt nu ook aan een eigen programma voor verpleegkundigen waar gedifferentieerd werken onderdeel van is. Het moment waarop wordt gestart met gedifferentieerd werken, verschilt per umc. Elk umc past het programma aan naar de eigen situatie.

De contactpersonen (projectleiders) in de umc’s zijn:

  • Jolanda ter Sluysen (Radboudumc, verpleegkundig directeur)
  • Susanne Maassen (Erasmus MC, adviseur Verpleging)
  • Joke Duismann (Amsterdam UMC, programmaleider TOP-V)
  • Maaike Deenen (UMC Utrecht, programmamanager TBV)
  • Rianne van Melzen (UMCG, projectleider en regieverpleegkundige)
  • Renaldo Secchi (MUMC+, stafadviseur)
  • Wouter Dannenberg (LUMC, Manager Zorg)
  • Caroline Vrijenhoek (LUMC, projectleider Verpleegkundige Vernieuwing)

Verpleegkundigen bepalen hoe zij talenten optimaal benutten. In welke richting zij willen ontwikkelen. Of het nu gaat om het verzorgen van patiënten, het begeleiden en coachen van collega's of studenten, (wetenschappelijk) onderzoek doen naar kwaliteit van zorg of het opstellen van een visie op onderwijs en opleiden van de afdeling. Dat kan voor iedereen anders zijn. VIP heeft hiervoor de volgende instrumenten en ondersteuning ontwikkeld: