Leerdoelen Leefstijl en Voeding in de Geneeskundeopleiding
Het is belangrijk dat toekomstige artsen zoveel mogelijk kennis hebben over de toepassing van leefstijlgeneeskunde bij de behandeling van hun patiënten. Daarom heeft een grote groep deskundigen het document ‘Leerdoelen Leefstijl en Voeding in de Geneeskundeopleiding’ opgeleverd, als verdieping op het landelijk opleidingsbeleid.
Met curatieve en preventieve leefstijlgeneeskunde kunnen zorgverleners veel bereiken voor de gezondheid van hun patiënten. Het verbeteren van leefstijl kan als aanvulling of ter vervanging van medicatie dienen. Daarnaast blijkt dat steeds meer leefstijlgerelateerde interventies ziekte(beloop) kunnen verbeteren of zelfs genezen. Dit vraagt om artsen met kennis over leefstijl en de mogelijkheden en beperkingen om leefstijl te beïnvloeden.
Het is belangrijk dat onderwijs over leefstijl als onderdeel van preventie stevig wordt verankerd in de geneeskundeopleiding. Om aan te sluiten bij behoeften van opleiders, studenten en docenten hebben vertegenwoordigers uit de universitair medische centra (umc’s), hun onderwijsorganisaties en deskundigen uit verschillende (gezondheids)organisaties het leerdoelendocument ontwikkeld. Dit bestaat uit een set van 21 leerdoelen op het gebied van leefstijl en 11 verdiepende leerdoelen rondom voeding. Er is veel aandacht voor voeding, omdat er het medische domein veel vraag is naar goede wetenschappelijke kennis over voeding.
De leerdoelen zijn ingedeeld volgens de CanMEDS-rollen, die in de geneeskundeopleiding breed worden gebruikt. Er is een prioritering aangebracht door per leerdoel aan te geven of de kennis en vaardigheden essentieeel of gewenst zijn en wat het beheersingsniveau dient te zijn.